22 september

Igår började vår lilla roadtrip. Och det här har jag nog varit mest nervös för av allt, hämta ut bilen (har läst massa skräckhistorier om folk som tvingas betala massa extra och blir lurade) och sedan köra i USA.
Vi var uppe tidigt och hade god tid på oss, och när vi kom fram fick vi hjälp direkt. Vi fick höra att bilen vi hyrt inte hade plats för våra stora resväskor och de tyckte vi skulle hyra en större. Fick säga nej till det några gånger, samma med en massa extra försäkringar, men vi stod på oss och då var det inget mer med det. Sedan fick vi vänta en väldigt lång stund för att de skulle hitta vår bil, antagligen drog käringen ut på det för att vi inte var så himla lättlurade. 
Tillslut fick vi meddelande om att sen var framkörd, och det var bara att åka. Nu var den här bilen lite större än den vi egentligen hade bokat, men att väskorna inte hade fått plats var ju ren lögn. Robin var iaf jättenöjd och jag kunde inte annat än hålla med. 



Sen tog vi oss ut från San Francisco och tillslut hittade vi ut på rätt väg mot Highway 1. Vi fick vända några gånger, och åka en omväg, men huvudsaken var ju att vi kom rätt iaf. 
Vi hade inte hunnit äta någon frukost, så vi stannade ganska tidigt i Santa Cruz för att äta. Jag ville jättegärna gått till en park där, stannat en stund, men när vi fortsatte åka från matstället var vi helt plötsligt ute på motorvägen igen och det var för sent att vända.
Istället stannade vi en liten stund i Monterey, gick runt i hamnen och fikade lite. 










Med facit i hand borde vi egentligen haft två övernattningar på vägen. Men när det började krångla med vårt hotell i L.A så kände vi att vi inte kunde ändra bokningen , så det var bara att köra. 
Och det gick ju bra, fast det tog en himla tid. Det är så fantastiskt fint så man vill stanna precis hela tiden och bara ta in allt, men det går ju inte, då skulle man aldrig komma fram. Vi hade otur med vädret, så det var mulet nästan hela tiden och det var tråkigt. Men jag är inte förvånad, min vanliga otur. Antagligen ska man göra denna resan på sommaren. Vi är kanske lite sent ute. 






Vi körde igenom Big Sur och sedan vidare mot vårt stopp för natten, Morro Bay. En supermysig kuststad man kanske missar  i vanliga fall(?). Jag hade glömt vad hotellet hette, och jag hade inget internet så jag kunde kolla min mail, så vi irrade runt ett tag innan vi stannade vid ett café som hade gratis internet så vi kunde ta reda på vart hotellet låg. Och så fick vi användning av gpsen, den har mest bara misslett oss.
Vi bor på Sandpiper Inn ett trevligt litet motell, mycket bättre än det i San Fran. Större, med egen toa och mjukare lakan. Vi var ganska trötta igår, så vi gick bara och åt lite snabbt och sedan gick vi och lade oss. 
Nu har vi lite mindre än hälften kvar att köra, och sedan försöka hitta till vårt hotell i L.A.  Önska oss lycka till!
xoxo
usa 2014 | |
Upp