8 oktober

Klockan ringde 5.20 imorse. Smörja in sig, borsta tänderna ta en resorb och sedan blev vi upphämtade.
Kom till stranden, utrustade oss med simfenor, cyklop och snorkel sedan bar det av. Rakt ut i havet. Vi åkte ut en bra bit när guiderna stannade båten och vi hoppade i. Och där var de, delfinerna.
Bilderna är inte jättebra, men vad tusan. Det är ju delfiner på!

Första gången jag hoppade i var jag mitt ibland dem, en simmade bredvid mig, såg verkligen på mig som för att fråga vad jag var för kontsig fisk. 
Upp i båten igen för att följa efter flocken.

Sjävklart var upplevelensen helt fantastiskt(ett ord jag använt väldigt ofta den här resan. Men det är för att allt vi gör på den här resan är just fantastiskt), men skulle jag gör det igen? Nej. 
Jag skulle inte heller rekommendera någon annan att göra den här båtturen heller.
Att vara i vattnet, se dem leka under ytan och simma så nära en att man bara kunde sträcka ut handen och röra dem var ju absolut en dröm som gick i uppfyllelse. Lilla sjuåriga Lisa hade ju svimmat om hon vetat att hon skulle göra det här i framtiden. Jag har ju alltid drömt om att bli delfinskötare(vem har inte det?).
Men resten av upplevelsen var mest bara stressande och inte alls som vi tänk oss.
Det var väldigt många båtar ute och guiderna jagade verkligen efter delfinerna (som inte verkade lida av det närmvärt, men det kan ju inte varit astrevligt heller). Man skulle  fort ner i vattnet, simma i någon minut medan de passerade (ibland inte ens det), innan man skulle upp i båten igen för att åka efter delfinerna. Båtar och människor överallt.
Vi hade ju trott att det skulle vara vi och kanske någon mer båt, och inte störa dem så utan mer kunna simma med dem, inte efter dem. Vårt sällskap i båten, ett par från Barcelona, tyckte precis samma och vi var de första som vände om till stranden. 
Jag var i några gånger, sedan krånglade min snorkel och efter det hade jag tappat suget. Jag var i någon mer gång, sedan njöt vi av att de dem från båten när vi åkte tillbaka.

Resten av dagen har vi bara slappat. Jag tog ju en åksjuketablett för att jag skulle åka båt, så jag har typ sovit hela dagen. 
Solade ryggen i en timme och brände mig. Fattar inte vad jag gör för fel. Resten av dagen har jag legat i skuggan, min hud klarar inte mer nu, haha!
Nu ska vi käka middag, kanske unnar mig en chokladmilkshake till. Det var som himmelriket i ett glas.
afrika 2015 | |
Upp