28 september

Jag kunde sova längre idag, så himla skönt. 
Idag fick vi också dela på oss på första aktiviteten, det var fullt med kunder.
Först tittade alla på en cheetah run, och efter det delade de upp sig. Jag gick med gepardpromenaden och Amanda följde med på lejonpromenaden. 

Det var så himla mycket kunder, geparderna var otåliga och det var allmänt lite lätt kaos. 
Efter frukost hade jag en lika stor grupp på lejonpromenaden, men då fick jag lite kvalitetstid med Diana, för alla ville ta kort med Terri. 14 stycken superexalterade människor som sprang runt honom och fotade. Förstår inte hur djuren står ut ibland alltså, haha.
Efter det hade vi en till lejonpromenad, och då var både jag och Amanda med. Skönt med bara tre kunder. Både för oss och för dem, mycket mer tid med lejonen då ju!
Vi käkade lunch och satt vid wi-fit lite, Amanda sov en stund och sedan åkte vi till byn som ligger en bit härifrån. Alla guider har sagt åt oss att åka dit, så vi fick passa på idag.
Det är svårt att förstå hur människor har det utan att uppleva det med egna ögon, på plats. Trots att de människor vi träffade idag inte hade det dåligt på något sätt, (om man jämför med många andra delar av världen), så blev jag illa till mods. Det är så långt ifrån vad jag kommer ifrån, vad jag vet. 
Det är svårt att ta in. 



Vi blev guidade runt av en kvinna som berättade mycket om byn, deras traditioner och sägner. Vi fick även komma in i människors hem för att se hur de levde. Alla log och frågade vad vi hette, vart vi kom ifrån. Det är ett så öppet och vänligt land. Eller, i alla fall det vi har fått uppleva. 
Efter en sväng på den lokala marknaden satt vi länge och väntade på att bli upphämtade. Trodde först att de hade glömt oss innan bilen svängde in och vi kunde åka tillbaka till trygga Mukuni. 
Sitter i köket nu, mätt och belåten med ström och ett sviktande wi-fi, och är arg och irriterad för att det inte funkar att ringa familjen och att våra flygbiljetter krånglar. 
Så sitter det folk fem kilometer härifrån som varken har el eller vatten i sina hem.


afrika 2015 | |
Upp