5 oktober

Tydligen så är problemet med min sömn kvar. Tyckte att jag kunde sova så himla länge på safarin, men idag vaknade jag en timme innan klockan ringde.
Vi mötte upp vår guide och chaufför, och sedan begav vi oss mot Kilimanjaro. Vi visste att vi skulle hikea lite runt berget, men inte mer än så. Hade inte direkt fått något ordentlig information överhuvudtaget, så det blev ganska många frågetecken när vi skulle hoppa in och ut ur bilen på olika ställen. 
Vi åkte först till kilimanjaros nationalpark, kollade runt lite där, fick reda på massor om berget och nationalparken och även se de olika rutterna man kunde ta på vägen mot toppen. Vi såg också massa förväntansfulla människor som skulle börja sin långa resa mot toppen. 
Efter det åkte vi till en utkiksplats, och  för att få en bra bild satt vi och väntade på att molnen skulle skingras - vilket tog ett litet tag. Men det var ju helt fantastiskt och vi hade tur, inte ofta toppen INTE är täckt av moln.

Vi fortsatte med att vandra ner en bra bit, stannade och kollade på naturen, alla växter och fruktträd. Vi gick även till en bar och smakade på banan-vin. Det är inget jag kan rekommendera, men det är kul att ha testat. 


Vår guide var en väldigt ambitiös man. Ville att vi skulle lära oss allt om Kili, om Afrikas djur och natur. Vräkte ur sig information över oss och upprepade allt. När han sedan började ställa frågor för att verkligen kolla så vi hade lyssnat på honom hela dagen kände vi oss ganska mätta på hans malande. Han var supertrevlig och hjälpsam, men det var just den där lilla minnesförlusten han led av som ledde till att han berättade samma saker tiotals gånger, som var lite ocharmigt.
När vi kom ner till byn var det marknad där, och då passade vår guide på att handla lite, och jag och Amanda fick följa med. Väldigt roligt tyckte vi, att få se hur det är i de lite mindre byarna. Dock kände vi oss verkligen som djur i bur, då alla stirrade som besatta. Inte ens diskret. 

Men det är ju så det är här. Såfort vi kommer gående så hör vi hur folk ropar "vit människa" och det var några små barn idag som ville komma fram och ta på mig, 
Vi åt någon lokal rätt, kött i sås, bönor och ris, fick frukt till efterrätt och sedan åkte vi och besökte en kaffehandel. Där fick vi se hur man tillreder bönorna till kaffe och så fick vi smaka på kaffet såklart. Efter det åkte vi till ett jättefint vattenfall där vi riskerade våra liv litegrann för att komma så nära som möjligt, men det var det värt. Klättrade på stenar, vadade över floder. Allt för konsten. 

När vi kom tillbaka till Moshi så följde guiden med oss och handlade lite. Såfort vi köpt en sak så kom det folk från alla möjliga håll på gatan och började rycka och dra i oss. Lite otrevligt faktiskt och vi var himla tacksamma att guiden var med. Han såg till att vi pratade med rätt person och fick det bästa priset. 
När vi försökt surfa lite på det värdelösa internetet så gick vi och käkade kvällsmat, sedan har vi strandat i våra sängar framför tvn. Jag är så trött att jag knappt kan hålla ögonen öppna. Det syntes tydligen idag för vår guide var väldigt på mig och frågade hela tiden om jag mådde bra och om jag var trött. Jag var till och med tvungen att fråga Amanda ifall jag såg ovanligt död ut, men hon såg ingen skillnad, haha. Nu känner jag mig död i alla fall, ska sova och sedan tagga Zanzibar imorgon!
afrika 2015 | |
Upp